De recherche in Groningen startte een onderzoek nadat er door meerdere slachtoffers aangifte werd gedaan van zowel phishing als bankhelpdeskfraude (ook wel spoofing genoemd). Ook een bank maakte melding bij de politie van frauduleuze handelingen.
Phishing via verkoopsite
Slachtoffers hadden een product te koop staan op een verkoopsite. Ze werden vervolgens benaderd door een zogenaamde koper, met het verzoek een betaling van 1 cent te doen. Dit om vast te stellen dat de verkoper betrouwbaar is of om de rekening zogenaamd te ‘verifiëren’. Verkopers kregen een betaalverzoek-link toegestuurd. Hiermee belandde de verkoper op een nagebouwde site van de desbetreffende bank en werden de gegevens van de slachtoffers verkregen. Met de verkregen bankgegevens werden vervolgens online bestellingen gedaan bij verschillende webshops.
Bankhelpdeskfraude
In andere gevallen werd er telefonisch contact opgenomen met slachtoffers, waarbij de beller zich voordeed als medewerker van een bank. Slachtoffers kregen te horen dat er fraude werd gepleegd met hun rekening en het dringende verzoek om hun geld veilig te stellen. Ze moesten daarbij een groot bedrag overmaken naar een zogenaamde ‘bankkluisrekening’, waarna hun geld werd weggesluisd.
In beslag nemen
Het politieonderzoek heeft geleid tot de aanhouding van twee verdachten. Het gaat om een 22-jarige man en een 52-jarige vrouw uit Groningen. Zij worden verdacht van betrokkenheid bij zowel phishing als bankhelpdeskfraude. Ook worden ze verdacht van witwassen. De totale schade wordt geschat op zo’n 80.000 euro. Er is een zoeking gedaan in een woning. Ook is er conservatoir beslag gelegd op een auto. Ook is er onder andere designerkleding in beslag genomen. De verdachten zullen worden verhoord en het onderzoek van de politie gaat door.