GRONINGEN - Rijksoverheid, provincie en gemeente Groningen willen tot 2040 175 miljoen euro extra investeren in maatregelen voor verbetering van de bereikbaarheid van de westkant van de stad (de “Westflank”) en de verbinding van de stad met de regio Noordwest Groningen. Voorstellen hiervoor zijn vandaag bekendgemaakt.

Alle voorstellen zijn te vinden op ringwestverbindt.nl, geïllustreerd met kaarten en foto’s.

Knooppunt West End

De grootste ingreep is het verdiepen van de westelijke ringweg bij knooppunt West End. Daar komt over de verdiepte ringweg een nieuwe verbindingsweg tussen de oude Friesestraatweg en de Diamantlaan in Vinkhuizen, met een fiets- en een wandelpad. De huidige verkeerslichten verdwijnen. Volgens plan begint de aanpak van dit knooppunt in 2029. Dan kan het werk in 2032 klaar zijn. De gemeente en de provincie zien de ombouw van dit deel van de westelijke ringweg als eerste stap in de richting van het volledig verdiepen van de Ring West tussen West End en Ring Noord.

Reitdiepplein

Voorafgaand aan de ombouw van knooppunt West End wordt het knooppunt Reitdiepplein omgebouwd tot een half klaverblad en opnieuw ingericht voor auto-, bus- en fietsverkeer. Hier komt aan de zuidkant de ontsluitingsweg van de wijk De Nieuwe Held. De doorfietsroute Groningen – Zuidhorn gaat met een tunnel onder deze nieuwe weg door. Aan de noordkant krijgt ook de wijk Reitdiep een extra aansluiting; mede naar aanleiding van wensen van inwoners en bedrijven. De werkzaamheden aan het Reitdiepplein beginnen naar verwachting in 2028. Ook wordt de N355 tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap verbreed met busbanen.

Aanpak N355

Ter verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid komen er busbanen tussen knooppunt Reitdiepplein en Nieuwklap. Bij Slaperstil verdwijnt de aansluiting van de Zijlvesterweg met de N355, en daarmee ook de verkeerslichten die hier staan. De Zijlvesterweg krijgt voor lokaal verkeer een tunnel onder de N355. Daarnaast worden er ventwegen aangelegd. De aanpak van de N355 is in 2023 tijdelijk uitgesteld in afwachting van het onderzoek dat nu is afgerond, en kan nu verder.

Met de ombouw van het Reitdiepplein en de N355 gaat een lang gekoesterde wens van de provincie in vervulling. Dit gedeelte van de N355 staat bekend als een van de drukste en gevaarlijkste wegen van de provincie Groningen. Gedeputeerde Johan Hamster: “Door de aanpak van het Reitdiepplein en de maatregelen op de N355 maken we dit weggedeelte aantrekkelijker voor bus én auto, en veel veiliger. Ook fietsen tussen Groningen en Zuidhorn wordt aantrekkelijker en veiliger, doordat de verkeerslichten bij Slaperstil verdwijnen.”

Gezamenlijke “ontwikkelagenda” van Rijk en regio

De in totaal meer dan 15 grotere en kleinere maatregelen komen voort uit gezamenlijk onderzoek dat bureau Sweco in opdracht van de provincie, de gemeente Groningen en de Rijksverheid heeft gedaan naar de “gebiedsgerichte ontsluiting” van de Westflank van Groningen. De aanleiding voor het onderzoek is de bouw van ruim 11.000 nieuwe woningen aan de westkant van de stad Groningen, tussen 2020 en 2040. Het gaat om een onderzoek in het kader van het Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur en Transport (MIRT) van het Rijk. Alle maatregelen zijn vastgelegd in een gezamenlijke “ontwikkelagenda.” Het Rijk betaalt de helft van de benodigde 175 miljoen euro, de provincie en de gemeente Groningen samen de andere helft.

Fiets en bus aantrekkelijk maken, sluipverkeer ontmoedigen

De ontwikkelagenda is erop gericht lopen, fietsen en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de doorstroming op de westelijke ringweg en de Friesestraatweg tussen Groningen en Aduard (N355) te verbeteren. Betere doorstroming op deze doorgaande wegen helpt ook het sluipverkeer door woonwijken te verminderen. Het tegengaan van sluipverkeer is een dringende wens van inwoners van vooral Vinkhuizen en Hoogkerk. Inwoners hebben tijdens het onderzoek meegedacht over bestaande en toekomstige knelpunten, en mogelijke oplossingen daarvoor: eerst over huidige en toekomstige knelpunten en daarna over de mogelijke oplossingen daarvoor.

40 miljoen voor fietsverbindingen

Van de 175 miljoen euro gaat zo’n 40 miljoen naar de aanleg van nieuwe fietsroutes. Zo komt er tussen de noordkant van de wijken Paddepoel en Vinkhuizen een nieuwe fiets- en loopbrug over de westelijke ringweg en het Reitdiep. Ook dat is een wens van inwoners. De voorlopige naam van deze brug is de “Reitdieploper.”

Voor fietsers en voetgangers komen er in de Westflank meer snelle verbindingen van en naar de binnenstad. De in 2024 geopende Suikerzijderoute wordt in twee richtingen verlengd: via Hoogkerk naar bedrijventerrein Westpoort en naar de binnenstad.

Er komt ook een directe verbinding tussen Vinkhuizen en het Stadspark, door het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. Wethouder Philip Broeksma van de gemeente Groningen: “Door te investeren in meer en betere fietsverbindingen maken we werk van onze visie van de ‘doorwaadbare stad’: een stad die je bij voorkeur lopend of per fiets doorkruist, veilig, snel en comfortabel. En niet meer vanzelfsprekend met de auto.”

“Knips” in Siersteenlaan en Kerkstraat

Tot de andere maatregelen behoren het aanbrengen van “knips” (afsluitingen) voor doorgaand autoverkeer in de drukke Siersteenlaan (Vinkhuizen) en de Kerkstraat (Hoogkerk). Veel omwonenden hebben aangegeven deze wegen gevaarlijk te vinden. Waar de knips precies komen wordt nog onderzocht. Bussen en fietsers kunnen deze wegen in de toekomst wel in beide richtingen blijven rijden.

In Vinkhuizen, De Held en De Nieuwe Held zijn meer maatregelen gepland: uitbreiding van het aantal wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u, en herinrichting van de rotonde van de Siersteenlaan en de Goudlaan. Met het oog op de doorstroming van de Ring West wordt ook het kruispunt met de Pleiadenlaan en de Siersteenlaan anders ingericht.

Omwonenden informeren en betrekken

Voor alle maatregelen geldt dat ze nog verder moeten worden uitgewerkt, mede op basis van nader verkeerskundig onderzoek. Gemeente en provincie gaan omwonenden en bedrijven daar goed bij betrekken. Direct omwonenden worden apart geïnformeerd. Op dinsdag 18 maart van 16.00 – 20.00 uur organiseren gemeente en provincie een inloopbijeenkomst in ‘t Vinkhuys in Vinkhuizen.

Bestuurlijke ondertekening

Het benodigde bedrag van 175 miljoen euro was al bij de start van het onderzoek gereserveerd. Nu is duidelijk wat er met het geld gaat gebeuren. Met één belangrijk voorbehoud: Provinciale Staten en de gemeenteraad van Groningen moeten nog instemmen met het voorgestelde maatregelenpakket. Ook bestuurders van het Rijk moeten nog akkoord gaan. Provinciale Staten en gemeenteraad buigen zich op 23 april en 7 mei over de voorstellen. Daarna kunnen bestuurders van Rijk en regio de bestuurlijke afspraken ondertekenen. Het is de bedoeling dat dit nog voor de zomer gebeurt.