GRONINGEN - In Groningen zijn er al 32 brugfunctonarissen actief in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Groningen loopt hiermee voorop in Nederland. Een brugfunctionaris wordt ingezet op scholen waar een hoog percentage kinderen opgroeit in achterstandsituaties. Zij bieden hulp en ondersteuning aan gezinnen. Bijvoorbeeld met informatie over regelingen en vergoedingen en andere extra’s (als sporten en muziekles) voor kinderen.
De gemeente Groningen zet nu een stap verder en gaat voorschoolse brugfunctionarissen inzetten in de noordelijke wijken van Groningen. Een voorschoolse brugfunctionaris is een contactpersoon tussen gezinnen met jonge kinderen en de voorschoolse voorzieningen in de wijk. Door ouders te helpen met de mogelijkheden van voorschoolse educatie en opvang, wil de gemeente Groningen gelijke kansen vergroten voor alle kinderen.
Armoede
In de Noordelijke wijken groeien veel kinderen op in armoede en hebben hierdoor minder opleidingskansen en minder (gezonde) levensjaren. Ook hebben veel jonge kinderen moeite met spraak, taal, spel en beweging. Door voor- en vroegschoolse educatie (VVE) krijgen kinderen een goede start op school en wordt de kans op een achterstand verkleind. Maar lang niet alle kinderen maken hiervan gebruik, omdat ouders de weg ernaartoe niet altijd weten te vinden. De voorschoolse brugfunctionarissen wijzen ouders op de mogelijkheden in de buurt en helpen met de inschrijving en eventuele vergoedingen. Ook wijzen zij ouders de weg naar andere steunpunten of activiteiten in de wijk.
Gelijke kansen voor ieder kind
Wethouder onderwijs en kinderopvang Carine Bloemhoff: “Alle kinderen moeten gelijke kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en actief mee te doen, ongeacht hun afkomst. Ik ben blij dat we nu in Groningen ook een voorschoolse brugfunctionaris kunnen inzetten, die voordat een kind naar school gaat al kan helpen. Gezinnen met wie de brugfunctionaris in contact staat, leven vaak in schrijnende situaties en dat is juist waar de brugfunctionaris kan helpen”.
Onafhankelijke ondersteuning
Alle voorschoolse brugfunctionarissen zijn onafhankelijk en werken niet in het belang van een organisatie. Zij zijn aanwezig in de wijken en komen in de huiskamers, bij het consultatiebureau of gewoon op straat in contact met de ouders van jonge kinderen. Dit in tegenstelling tot de reguliere brugfunctionarissen voor het basis- en voortgezet onderwijs, die vanuit een school werken om het contact tussen de school en ouders te verbeteren.
Samenwerking
De voorschoolse brugfunctionarissen werken nauw samen met de reguliere brugfunctionarissen, onder andere door gezamenlijke bijscholing. Hierdoor is de functie herkenbaar voor ouders en creëren zij een vloeiende overgang van de voorschool naar het basisonderwijs en vervolgens naar het voortgezet onderwijs.
Pilot
De inzet van voorschoolse brugfunctionarissen is een pilot die vooralsnog loopt tot 2026. Deze pilot wordt continu gemonitord en over een half jaar vindt er een evaluatie plaats. Dan wordt bekeken of en in welke vorm de brugfunctionaris wordt voortgezet. Op dit moment zijn er vijf voorschoolse brugfunctionarissen actief. Lees meer op onze pagina over de brugfunctionaris